איך לשמור על השגרה בהעדר שגרה…

אז הילדים בבית, המבוגרים בבית ושגרת החיים של רובנו נעצרה.
אירועים מבוטלים ושגרת החיים משתנה. איך שומרים על שפיות ובריאות הגוף והנפש בעידן הקורונה?
ראשית צריך להבין שמבחינה אישית, לאומית ועולמית אנחנו עוברים תקופה מורכבת שרובנו לא ידעו מעולם.
הרבה רגשות, מחשבות ופחדים יכולים לעלות גם אצלנו, גם אצל הילדים וחשוב לתת מקום ומרחב לכל מה שעולה.
ריכזתי כאן כמה כלים, הצעות ורעיונות שיעזרו לכם ולמשפחה שלכם להתמודד טוב יותר עם התקופה הקרובה.
1. שיח פתוח – דברו על מה שאתם מרגישים. אל תשמרו בבטן ואל תנסו להיות גיבורים. שחררו רגשות ותנו ביטוי לתחושות שלכם. אל תפחדו להביע רגש ליד הילדים ועודדו גם אותם לדבר על מה שהם מרגישים. חשוב לא להפוך את השיח על הפחדים לשיחה היחידה והמרכזית, אבל מתן זמן מוגדר לביטוי רגש הוא חשוב ושומר על הבריאות הפיסית והנפשית שלנו.
2. חבקו – חיבוק של 15-30 שניות משחרר אנדורפינים בגוף שלנו שעוזרים לנו להרגע ומחזקים את המערכת החיסונית.
3. שמירה על שגרה – נכון שנראה שהמציאות שלנו כרגע רחוקה מאד מהשגרה המוכרת, אבל זה הזמן לייצר שגרה חדשה. הקפידו לקום פחות או יותר בשעה קבועה בבוקר. התלבשו והתארגנו – אל תשארו בפיג’מה, החלפת הבגדים וההתארגנות נותנת תחושה של סדר ושקט פנימי. שימרו על שגרת ארוחות מסודרת. קיבעו סדר יום של פעילויות – זמן ללמוד, לעבודה, לקריאה, לסידור הבית, פעילות גופנית, אם אפשר זמן לצאת מהבית להתאוורר, זמן משפחתי, פעילויות פנאי ועוד. ככל שהיום שלכם יותר מסודר ומוגדר, כך קל לנו לשמור על תחושת בטחון ושליטה, שנחוצים לנו כל כך דווקא בתקופה כזו.
4. שימו לב להתמכרויות – זה יכול להיות שופינג, אכילה, עישון או כל מפלט אחר שאתם רגילים אליו. בתקופות לחץ אנחנו נוטים לפנות להתמכרויות כדי להסיח את הדעת מהתחושות המורכבות והפחדים. לכן גם כל כך חשוב לתת מקום לרגש. רגש מודחק מחפש מפלט באוכל, סיגריות ושאר התמכרויות. תעלו את האנרגיה שלכם לזמן משותף, לכתיבה, ליצירה, מיצאו פעילויות שמהנות אתכם (ובריאות לכם) ואתם יכולים לפנות אליהם ברגעי משבר או כשאתם רוצים להתאווורר.
5. שמירה על תזונה מאוזנת – אתם נמצאים בבית והמטבח קורץ לכם. השתדלו להמנע מנשנושים בלתי פוסקים לאורך היום. אכילה לא מאוזנת ומוגברת של סוכרים, מלחים ושומנים מעלה את רמות הסטרס בגוף, וגורמת לכם להרגיש עוד יותר בלחץ. הקפידו על ארוחות מסודרות. כולל ארוחות ביניים. בא לכם לנשנש – הכינו משקה מפנק, דאגו שיהיו לכם שפע ירקות ופירות שטופים. אצלנו בבית תמיד יש צלחת ירקות חתוכים ושטופים על השולחן. מי שרעב פשוט ניגש ולוקח. תדאגו שיהיה אוכל בריא ומזין בהישג יד. זו הזדמנות גם להכין ארוחות מפנקות ולהשקיע באוכל, בארוחות משפחתיות ולא לנשנש על הדרך ג׳אנק.
6. פעילות גופנית – בין אם אתם הולכים בחוץ, מתעמלים בחדר כושר או בסלון בבית – חשוב לשמור על פעילות גופנית שוטפת. אפילו של 10-15 דקות ביום. פעילות גופנית שומרת על בריאות הגוף והנפש, חיזוק המערכת החיסונית ושיפור מצב הרוח. גם ילדים חשוב להפעיל – תעשו יחד מתיחות, תרגילים, שימו מוסיקה וריקדו יחד. מה שאתם אוהבים העיקר להיות פעילים.

7. נפש בריאה בגוף בריא -אינספור מחקרים הוכיחו, כי תרגול יומי של מדיטציה, דימיון מודרך ונשימה נכונה – יכולים לשפר משמעותית את מצב הרוח, לחזק את המערכת החיסונית ולסייע לגוף להתמודד עם אתגרי החיים. מתחת למאמר מחכה לך לינק לתרגול מדיטציה ונשימה נכונה שיסייעו לך להתמודד עם התקופה המתוחה שבה אנו נמצאים, ועם מצבי לחץ ומתח בכלל.
8. לצאת החוצה – במידת האפשר, חשוב לצאת להתאוורר בחוץ מדי יום. בין אם טיול בטבע, יציאה לגינה או סתם לאזור המשותף מתחת לבניין – האוויר הנקי, הטבע והתנועה מסייעים לשמור על איזון גופני ונפשי. במדינות קרות שבהן לא ניתן לצאת למשך תקופות ארוכות מהבית, יש מצב שנקרא cabin fever. זה מצב שבו יש הדרדרות נפשית בגלל שאנשים סגורים בבתים. צאו להתאוורר. בוודאי אם יש ילדים בבית.
9. להפחית את הצפייה בחדשות ועדכונים ולהגביל שימוש בטכנולוגיה. שעות ארוכות מול המסכים, כמו גם עדכון בלתי פוסק במצב מעלים משמעותית את רמות הלחץ בגוף ופוגעים בחוסן הפיסי והנפשי שלנו. עשו הפוגות ממסכים. התעדכנו רק פעם – פעמיים ביום בחדשות ופנו זמן ליצירה, לקריאה ולמשחק משותף. (נכון בכל גיל לא רק לילדים). השתדלו לא לקחת חלק ביצירת המתח הכללי ולא להפיץ אינספור הודעות מלחיצות ופסימיות (שרובן חסרות ביסוס בכל מקרה).
10. זה הזמן ללמוד משהו חדש – האינטרנט היום מאפשר לנו במרחק נגיעה מהסלון הביתי ללמוד שלל תחומים – בין אם זה שפה חדשה, מתכון, פעילות גופנית או יצירה כלשהי – כשאנחנו לומדים דברים חדשים המוח מתגמל אותנו בהפרשת דופמין ואנדורפינים ומשפר את מצב הרוח והחיסוניות שלנו – זה הזמן ללמוד דברים שתמיד רציתם אבל אף פעם לא היה לכם זמן.
11. השתמשו במשפרי מצב רוח טבעיים – מוסיקה, ריחות, צבעים, פרחים, צחוק, וכל מה שעושה לכם שמח. כל אלו עוזרים לנו לשפר את מצב הרוח באופן טבעי. השתדלו להקיף את עצמכם בסביבה נעימה והרמונית.
12. תקשורת בינאישית – יש לא מעט אנשים בבידוד. פגישות שמתבטלות, וסבים וסבתות שיושבים בבית – זה הזמן להנות מנפלאות התקשורת ולעשות שיחות וידאו. שבו לקפה עם חברה בסקייפ. עשו שיחת וידאו עם סבא וסבתא בווטסאפ. לשמוע ולראות את האנשים היקרים לנו מאד חשוב לשמירה על המורל ולהתמודד עם תחושת הבדידות.
13. תרומה לקהילה – אחת הדרכים הכי טובות לשפר את ההרגשה זה לעזור לאנשים אחרים. חישבו איך אתם יכולים לעזור לאחרים – בידקו עם שכן ערירי מה שלומו, חפשו קבוצות שמחפשות עזרה ותמיכה, השתמשו בכישורים שלכם ללמד אחרים, להעלות פוסט מעודד בפייסבוק או כל דבר שאתם יכולים לעשות כדי לעזור למישהו אחר.
14. תהנו מהמצב – נכון אף אחד מאיתנו לא תכנן את המצב הזה וכולנו נדרשים לעצור הכל ולעשות הערכת מצב מחודשת. זה הזמן להודות על זה שאנחנו בכלל כאן, שיש סביבנו אנשים שאוהבים אותנו, שהשגרה שלנו כל כך טובה ושופעת. לפעמים אנחנו צריכים מצבי קיצון כדי להכנס לפרופורציות ולמצוא את המאחד והטוב. תהנו מהקרובים לכם. תהנו מזמן האיכות עם המשפחה. לפני שחוזרים שוב לשגרה הטרופה.