אלרגיות – מה זה אומר ואיך מטפלים – מרץ 2005 – YNET

אביב הגיע

 



אלרגיות באביב: יש מה לעשות נגדן

נזלת, דמעת, גירוי בעיניים, קוצר נשימה, פריחה מגרדת הם חלק מתופעות האלרגיה המתעוררות במיוחד לקראת האביב. למה זה קורה, האם אפשר להימנע, ואילו טיפולים יעזרו לכם
איתי גל

השמש המבצבצת והתחזיות מקרבות אלינו את האביב, ועמו שלל תופעות אלרגיה. אף שאלרגיה לא ניתן לרפא, הרי שמגוון תרופות מאפשרות לעבור את רוע הגזירה במינימום סימפטומים. השם “קדחת השחת” המתייחס לאלרגיית האביב, תואר לראשונה באנגליה בקרב אנשים שפיתחו תופעות של התעטשויות, גירויים בעיניים וקוצר נשימה בעת תקופת פריחת הקש, ומכאן נגזר שמו. שכיחות תופעות קדחת השחת מגיעה בעולם עד כדי 30 אחוז מהאוכלוסיה. בארץ, עיקר קדחת השחת מתרחשת בתקופת המעבר בין החורף והאביב, ואחר כך בתקופת הסתיו.


למה זה קורה?


אלרגיה היא תופעה המתבטאת באופנים רבים, יכולה להופיע בכל גיל וגורמת לפגיעה משמעותית באיכות החיים. מקור התופעה הוא גנטי, אך גם סביבתי. התופעות הראשונות עלולות להופיע כבר לאחר הלידה עם אלרגיה לחלב. אז סובל התינוק מהקאות או יציאות דמיות.


המקור לתופעות האלרגיות הם תאי מאסט (MAST) הנמצאים בגוף. כתוצאה מחלבון זר (אלרגן) החודר מבחוץ לתוך הגוף, משחררים תאי המאסט חומר הקרוי היסטאמין, האחראי להרחבת כלי דם, ומכאן לתופעות האלרגיה המוכרות.


קיים מגוון אינסופי כמעט של מחוללי אלרגיה (אלרגנים). חלקם מוכרים וידועים כמו חלב, אבקות פרחים, אבק בית, תרופות שונות (אנטיביוטיקה בעיקר), חלבונים, מזונות שונים, ולמעשה כל חומר מוכר אחר הנמצא בסביבה.


חלק אלרגיים גם לחומרים כמו מתכות ובדים, אחרים עלולים לפתח אלרגיה לפרוות חתולים, או לעקיצות דבורים – תופעה שעלולה להיות מסכנת חיים אם אינה מטופלת במהירות. גם שינוי באבקת הכביסה עלולה ליצור פריחה בגוף, כתוצאה מאלרגיה לסבון החדש.


מה הסימפטומים?


התופעות האלרגיות מגוונות וכוללות פריחה מגרדת בעור, דיגדוג בלשון ובלוע, התעטשויות, נזלת, שיעול, דמעת וגירוד בעיניים, נפיחות בשפתיים, חולשה כללית, ושלשול. תופעות חמורות יותר של אלרגיה כוללות קוצר נשימה, תחושת מחנק, ובצקת בדרכי הנשימה – תופעות שאם אינן מטופלות מיידית עלולות, במקרים קיצוניים, להוות סכנת חיים.


התופעות האלרגיות שכיחות מאד בעונות מעבר, אז כמות האלרגנים הנישאים באוויר רבה במיוחד. תקופות אלה מתאפיינות גם בשינויים אטמוספריים ובאבק רב באוויר, התורם אף הוא להתעוררות תופעות האלרגיה.


איך מאבחנים?


אבחון של תופעות אלרגיות תפס תאוצה ניכרת בשנים האחרונות. בדיקות עוריות מאפשרות לזהות חלק מהמרכיבים המעוררים אלרגיה. המדובר בכעשרים תמציות חומרים אלרגניים שונות המוזרקות תחת העור. אדמומיות ונפיחות המתפתחות באותו איזור מהווה אינדיקציה לכך שהאדם אלרגי לאותו חומר.


גם בדיקת דם פשוטה יכולה להראות נטייה לאלרגיה: במידה ומודגמת כמות גבוהה של תאי דם לבנים השותפים לשרשרת האלרגיה בגוף, ניתן להניח כי החולה אכן בעל נטייה להתפרצויות אלרגיה.


איך מטפלים?


כמו בשאר תחומי הרפואה, המניעה היא הטובה ביותר. אם אובחנת כאלרגי לחומר מסויים, עדיף שתימנע מכל חשיפה אליו, ככל האפשר. אלרגיה לקרדית הבית למשל, תדרוש שאיבת אבק מתמדת. אלרגיה לצמחים מסויימים (עץ ברוש למשל) תדרוש הימנעות מחשיפה אליהם.


הרפואה המערבית מציעה לרוב את התרופות האנטי היסטמיניות שפעילותן סותרת את ההיסטמין המופרש בדם. תרופות אלה יעילות ומביאות הקלה לתופעות האלרגיות. חלק מתרופות אלה הן אהיסטון, פנסטיל, לורסטין, היסטדקס, ועוד רבות אחרות . פעילותן מהירה למדי, ומביאה להקלה משמעותית. עם זאת, חלקן עלול לגרום לישנוניות, ולכן ההמלצה היא לנטילתן לפני השינה.


דה-סנסיטיזציה היא סוג טיפול המביא לחשיפה הדרגתית לחומרים האלרגנים ויצירת עמידות כלפיהם. המדובר בטיפול ממושך יחסית ומותנה בידע מדויק לגבי האלרגן. באופן הדרגתי חושפים את המטופל למינונים הולכים וגדלים של אותו חומר תוך הימנעות מיצירת תופעות אלרגיות.


ומה מציעה הרפואה המשלימה?


הרפואה הסינית והדיקור מציעים מגוון טיפולים לבעיות האלרגיה לפי הסוגים השונים. צמחי המרפא מביאים להקלה במגוון תופעות אלרגיות ובמיוחד כאשר יש שינויים תזונתיים המלווים את הטיפול. שיטה טיפולית חדשה הצוברת תאוצה היא ה- IPEC בה מאתרים את האלרגנים שאליהם האדם רגיש בעזרת מתח שרירים, ומנטרלים את הרגישות.


הטיפול בהומאופתיה כולל הקלה בתופעות הסימפטומטיות של האלרגיה וגם מניעת הישנות התופעה בעתיד באמצעות תכשירים שונים הנרקחים אישית למטופל. לרוב מושגת הקלה מאד משמעותית בתופעות וניתן להגיע למצב שבו יהיה צורך לקבל טיפול תומך לקראת עונות המעבר כדי למנוע את התפרצות התופעות האלרגיות.


ייעוץ רפואי: ד”ר דניאל שינהר, רופא ומומחה בהומאופתיה מודרנית